Nikdy som nepochybovala o tom, že tanec je moja živá voda.

Cítenie tanca hlboko v kostiach sú magické okamihy, keď sa moje telo a myseľ prepájajú a môžem zažívať kreatívnu celistvosť. O bytí v tanci som sa učila od excelentných performeriek a performerov ako Nancy Stark Smith, Julyen Hamilton,  David Zambrano, Mary O´Donnell, Lisa Nelson, Eva Karczag, Katie Duck, Pauline de Groot.

Písanie uspokojuje moju vášeň o tanci premýšľať. Vizuálne, energeticky, významovo. Choreografia je však pre mňa najkreatívnejšie dobrodružstvo. V húštine prchavého pohybového materiálu som sa viackrát stratila, stále ma však láka hľadať, ako sa z nej dá vysekať pomocou jasnosti zámerov a zručnosti komponovať okamihy bytia.

Čoraz viac si uvedomujem, ako významne mi pomohol v objavovaní vlastného hlasu zlomový moment Slovenska v roku 1989. Atmosféra slobodného nádychu v celej spoločnosti mi umožnila vykročiť do neznáma a stať sa „nezávislou tanečnicou“. Založila som Štúdio nového tanca v centre Bratislavy (1992 – 95), kde som mala aj priestor na tvorbu. Bolo to vzrušujúce aj frustrujúce – úplne mimo zabehnutých koľají vtedajšieho kultúrneho povedomia. Vďaka týmto aktivitám ma však docentka Dagmar Hubová zavolala učiť na VŠMU, keď sa kreoval nový študijný odbor Moderný tanec.

Všetkým umelcom a skvelým tanečníkom, s ktorými som počas troch dekád mohla spolupracovať, som vďačná za ich dôveru, pretože posilňovala moje presvedčenie, že stojí za to pokračovať, aby raz dosiahli profesionálne podmienky v súčasnom tanci na Slovensku úroveň vyspelých kultúrnych krajín. Myslela som si, že tam budeme skôr. Treba vydržať!

Certifikačný program Labanovej analýzy pohybu na Laban/Bartenieff Institute of Movement Studies (2007-8) zmenil môj pohľad na tanec a pobyt v New Yorku ma posunul profesionálne aj osobnostne. Bol tiež zásadným stimulom pre vznik platformy pre pohyb a tanec Labanov ateliér Bratislava.

Profesionálny životopis

  • Vzdelanie:
    2023 akademický titul profesorka v odbore Tanečné umenie na Vysokej škole múzických umení
    2011 akademický titul docentka na Hudobnej a tanečnej fakulte VŠMU
    2008 certifikát v Labanovej analýze pohybu z Laban/Bartenieff Institute of Movement
    Studies v New Yorku
    2004 akademický titul Artis doctor na Hudobnej a tanečnej fakulte VŠMU
    1985 – 1990 štúdium pedagogiky tanca na Katedre tanečnej tvorby HTF VŠMU
  • Študijné pobyty v zahraničí: vzdelávací program v Theatre de la Danse Contemporaine v Paríži (1993), ArtsLink Residence v New York City (1996), Fulbrightovo štipendium v USA (2007)
  • Spolupráca so zahraničnými choreografmi: Pauline de Groot (1992), Randy Warshaw (1996), Bill Young (1994, 1996), Willi Dorner (1996)
  • Choreografická tvorba: viedla som dve umelecké zoskupenia a dato (1990-99) a Dajv (2003-2007), pre ktoré som vytvorila kratšie aj celovečerné diela. Spolupracovala som aj s divadelnou spoločnostou Hubris Company, Divadlom Štúdio tanca v Banskej Bystrici, Divadlom J. Palárika v Trnave, Komorným divadlom v Martine a činohrou Slovenského národného divadla. Svoju prácu som prezentovala vo Francúzsku, Portugalsku, Veľkej
    Británii, Írsku, Taliansku, Rakúsku, Dánsku, Maďarsku a Českej republike. (Viac tu.)
  • Som autorkou štyroch publikácií a desiatok odborných článkov v časopisoch Tanec, Salto, KOD. (Viac tu.)